TALLINNA LASTEN KANSSA

kadriorgin puisto

Vaikka matkan Helsingistä Tallinnaan taittaa ihan superkätevästi vain parissa tunnissa, ja vielä edullisestikin, ei meidän ole tullut käytyä Tallinnassa vuosiin. Meiltä kun ajaa Helsinkiin sen pari tuntia, niin ihan päiväretkelle ei Tallinnaan voida lähteä, ja yön yli reissulle onkin sitten enemmän järkkäiltävää, kun täytyy hommata terrieritytöille kotiin hoitaja.

Niinpä tuntuikin mukavalle suunnitella pitkästä aikaa pientä minilomaa Tallinnaan, jossa me ei oltu vielä koskaan käyty lasten kanssa.

Varasin meille laivamatkat lapsia ajatellen niin, että menomatkalle lähdettiin sunnuntaiaamuna suoraan sängystä ja laivassa saatiin istahtaa aamiasbuffetiin herkuttelemaan. Näin saatiin kätevästi kulumaan puolet tuosta parin tunnin laivamatkasta, ja koska lähdettiin ajoissa kotoa, oli meillä vielä perillä melkein koko päivä käytettävänä!

Paluumatka taitettiin parin päivän päästä Tallink Megastarin sijaan Silja Europalla, joka seilaa parin tunnin sijaan 3,5 tuntia ja varasin siksi vielä varmuuden vuoksi hytin, jos oltaisiin kaikki ihan poikki reissusta (joo, me ei harrasteta mitään rentoutuslomia, heh). Palatessa syötiin lounasbuffetissa, ja saatiin taas mukavasti osa matkasta kulumaan niin.

Mutta mitäs me siellä Tallinnassa sitten lasten kanssa tehtiin? No, listasin tähän nyt muutaman meidän mielestä kivoimman jutun meidän reissulta.

Kalev Spa

Veikko toivoi, että oltaisiin yötä ”uimahotellissa”, ja sehän tietenkin sopi hyvin. Niinpä varasin meille huoneen Kalev Spa hotellista, jonka sijainti on ihan loistava. Hotellille kävelee satamasta muutamassa minuutissa, ja keskustaan on myös muutaman minuutin kävelymatka. Myös Telliskivi on hotellilta kävelymatkan päässä, joten tehtiin parin päivän aikana vain yksi raitiovaunureissu, muuten kaikki löytyi lyhyen kävelymatkan päästä.

Ihan hotellin takaa löytyy myös ruokakauppa, josta oli kätevä hakea lapsille pientä iltapalaa hotellihuoneeseen. Niin ja se tärkein, eli pienille lapsille sopiva vesipuisto löytyi hotellista myös, ja me käytiinkin siellä pulikoimassa kaikkina kolmena päivänä, mitä hotellissa oltiin. Meidän visiitin jälkeen vesipuisto suljettiin remonttia varten, ja se aukeaa uudistettuna taas syksyllä.

kadriorgin puisto tallinna

kadriorgin tivoli

tallinna tivoli

tallinna kadriorgin puisto

Kadriorgin puisto

Päätettiin skipata moneen kertaan koluttu vanhakaupunki mukulakivikatuineen tällä kertaa kokonaan ja lähdettiin etsimään raitiovaunupysäkkiä, kun oltiin ensin nakattu tavarat matkan varrella hotellille. Vähän sivummalta löytyy ihana Kadriorgin puisto, josta löytyy mm. Tallinnan isoin leikkipuisto! Kadriorgin puistoon pääsee kätevästi nro 3 raitiovaunulla, jonka pysäkki löytyy esim. Virukeskuksen edestä. Tallinnassa on ilmainen julkinen liikenne alle kouluikäisille lapsille ja alle 3-vuotiaan lapsen kanssa matkustavalle (sekä paikallisille), mutta muuten kannattaa ostaa päivälippu (esim. R-kioskilta), jolloin kolmella eurolla saa käyttää julkisia koko päivän.

Kadriorgin puistosta löytyy tosiaan lapsille iso ilmainen leikkipuisto, ja ihan sen vieressä on kesällä tivoli. Mekin käytiin pyörähtämässä tivolin puolella, joka oli paikalliseen hintatasoon nähden kyllä tosi kallis. Mitään rannekkeita tivoliin ei myyty, vaan laitteisiin myydään kertalippuja, jotka maksavat laitteesta riippuen kolme tai neljä euroa. Lapset saivat kumpikin valita yhden laitteen, jossa kävivät ja sen jälkeen siirryttiin ilmaisen leikkipuiston puolelle, jossa sielläkin riitti tekemistä ja leikittävää kaksi- ja viisivuotiaille. Välillä käytiin jäätelökioskilla ostoksilla ja jatkettiin taas leikkipuistossa touhuamista.

Kadriorgin puistosta löytyy myös lapsille oma lastenmuseo Miiamilla, mutta meillä kului aika niin nopskaa aurinkoisessa puistossa, ettei ehditty tällä kertaa museoon. Tuonne puistoon muuten kannattaa tehdä kesällä retki ilman lapsiakin vaikka piknik-eväiden kanssa, sillä sieltä löytyy mm. Kadriorgin palatsin taidemuseo ja muuta nähtävää.

kohvik komeet

tallinna lelukauppa

perheblogi matkablogi

Kohvik Komeet ja Apollo

Kun oltiin aikamme touhuttu Kadriorgin puistossa, hypättiin samalta päätepysäkiltä, jossa jäätiin kyydistä pois, takaisin raitiovaunun kyytiin, niin päästiin lähelle Solaris ostoskeskusta, jonne halusin kakulle! Käytiin ensin tuolla ostoskeskuksessa muualla syömässä ja mentiin sitten jälkkärille Kohvik Komeetiin. Muut valkkasivat mm. superihanan näköistä Geishakakkua ja vadelmasuklaakakkua, ja mä olin innoissani aivan ihanasta sokerittomasta mustikkaraakakakusta, voi kun osaisin tehdä sellaista itsekin!

Kun oltiin haarukoitu kakut parempiin suihin ja hörpitty mehut, kahvit ja teet, poikettiin vielä samasta ostoskeskuksesta löytyvään Apollo-kirjakauppaan, ja sen mukavan kokoiselle leluosastolle, josta löytyi kaikki tämän hetken hittilelut.

perheblogi matkablogi

kivi paper käärid blogi

boheem kohvik blogi

Kivi Paper Käärid

Maanantaina aamuisten kylpyläpulikointien jälkeen päätettiin lähteä kävelemään Telliskivelle syömään. Kivi Paper Käärid tarjoaa 100% gluteenitonta ruokaa, ja tämä olikin yksi mun reissun toivekohteista, hih. Ravintolasta löytyi sopivasti juuri meidän pöydän vierestä nurkkaus parilla lelukopalla, joten päiväunien tarpeessa oleva kaksivuotiaskin jaksoi odotella ruokaa ilman kännykästä katsottuja lastenohjelmia.

Balti Jaama Turg

Me oltiin maanantaille vähän mietitty joko Kalamajassa olevaa merimuseota tai sitten Tallinnan eläintarhaa, mutta ei lopulta sitten aamun uimisten ja Telliskiven herkutteluiden jälkeen jaksettukaan enää tehdä mitään isompaa, vaan lähdettiin talsimaan hiljattain uudistetun Balti Jaama Turgin läpi hotellia kohti. Napattiin torilta mukaan hotellille evääksi mansikoita ja macaronseja ja poikettiin parissa hauskassa putiikissa. Tuo Balti Jaama Turg on vähän kuin iso nykyaikainen kauppahalli, josta löytyy kahvilaa, pikkuputiikkeja ja tietenkin kaikenlaisia ruokakojuja. Tori löytyy ihan Tallinnan rautatieaseman vierestä ja on kävelymatkan päässä keskustasta. Lapsia kiinnosti eniten Kalev-suklaakauppa ja pikkuinen lelupuoti.

Kaubamaja Lastenmaailma

Maanantai-iltana, kun oltiin kerätty energiaa päivän seikkailuiden jälkeen hotellilla, mietittiin, että voitaisiin vielä lähteä käymään jossain. Talsittiin sitten keskustan Kaubamajaan Lastenmaailmaan, joka tarkoittaa kahta kokonaista kerrosta isossa tavaratalossa vain lapsille tarkoitettuja juttuja. Toinen kerros on täynnä leluja ja toisesta kerroksesta löytyy mm. lastenvaatteita. Vaikka tämä oli ihan vain tällainen ”mitäs vielä tehtäisin” -juttu, niin vierailu tuonne leluosastolle taisi olla yksi Veikon reissun kohokohtia, hih.

tallinna matkablogi

tallinna perheblogi

tallinna blogi

tallinna perheblogi matkablogi

Mitäs te tykkäätte tehdä Tallinnassa?